10 Faedah Kesihatan Jus Orange

Adakah jus oren baik untuk anda? Jeruk adalah salah satu buah yang paling lazat yang sama-sama popular di kalangan orang tua, dewasa dan kanak-kanak. Ini ‘hadiah Tuhan’ bukan sahaja memberi anda rasa yang indah tetapi juga membangkitkan kekuatan rintangan. Nutrisi yang mengagumkan, hadir dalam jeruk, membantu tubuh anda melawan penyakit yang teruk seperti masalah kardiovaskular, kanser dan gangguan gastrointestinal. Satu boleh memanfaatkan kelebihan buah ini dalam masa yang sangat sedikit dengan memakan jus oren segar. Dengan cara ini, nutrien cepat diserap dalam aliran darah tanpa memerlukan proses pencernaan. Mari meneruskan manfaat jus oren minuman.

10 Faedah Kesihatan Jus Orange

Benefits Of Orange Juice

Jeruk mentah dan nektarnya membantu badan manusia dalam beberapa cara, berikut 10 manfaat jus oren yang teratas.

1. Mengekalkan Tahap Tekanan Darah:

Jus jeruk adalah minuman yang luar biasa untuk pesakit tekanan darah tinggi atau rendah (1). Adakah anda berminat mencari alasan? Nah, minuman lazat ini mengandungi sejumlah besar magnesium yang mempunyai keupayaan yang luar biasa untuk mengembalikan paras tekanan darah yang terganggu ke julat normal.

2. Menggalakkan Sistem Imun:

Kerana kehadiran vitamin C (2), jus oren bertindak sebagai pertahanan terbaik untuk anda terhadap beberapa penyakit (seperti selesema atau selsema), mempromosikan sistem imun.

3. Mengandungi Hartanah Penyembuhan:

Salah satu manfaat kesihatan utama jus oren adalah sifat penyembuhannya. Jeruk mengandungi flavonoid (seperti naringenin dan hesperidin), yang merupakan bahan anti-inflamasi (3). Apabila anda mengkonsumsi buah sedap ini dalam bentuk mentah atau jus, flavonoid berfungsi dengan luar biasa untuk merawat artritis dan menyembuhkan kekakuan dan kesakitan.

4. Menghalang Kanser:

Penyelidikan saintifik terkini telah mendedahkan keberkesanan jus oren untuk mencegah beberapa jenis kanser (4). Jeruk mengandungi bahan yang dikenali sebagai D – limonene yang merupakan agen yang berkesan terhadap kanser kulit, kanser payudara, kanser mulut, kanser kolon dan kanser paru-paru. Tambahan pula, kehadiran vitamin C juga membantu dalam hal ini.

5. Manfaat untuk Mengubati & Mencegah Ulser:

Ulser biasanya muncul dalam usus kecil dan perut. Kejadian ulser kadang-kadang menjadi sebab utama sembelit kerana dalam kes ini, zarah-zarah makanan yang digunakan tidak dapat dipecahkan dengan betul. Jus oren sangat berfaedah dalam merawat dan mencegah ulser (5). Ia juga merangsang sistem pencernaan.

6. Menghalang Batu Buah:

Risiko pembentukan batu ginjal boleh dikurangkan dengan mengambil satu jus jeruk secara teratur. Terlalu banyak kepekatan mineral dan bahan kimia biasanya disebabkan oleh perkembangan batu ginjal. Jus jeruk mengandungi sitrat, yang mempunyai keupayaan yang sangat baik untuk mencegah gangguan ini dengan mengurangkan keasidan air kencing. Jadi, individu yang menderita melalui keadaan yang dahsyat ini, mesti memasukkan jus oren segar dalam pelan diet harian (6).

7. Membantu dalam menurunkan berat badan:

Banyak orang percaya bahwa konsumsi jus jeruk secara teratur sangat membantu untuk mengurangi berat badan ekstra, mengklaim bahwa buah jeruk ini penuh dengan antioksidan, yang bertindak efisien untuk menurunkan berat badan (7).

Triple T Dr Azlan

8. Mengurangi Resiko Serangan Jantung:

Manfaat unggulan lain dari jus jeruk adalah bantuannya untuk mencegah gangguan jantung. Hesperidin adalah zat berbasis tanaman yang melindungi arteri agar tidak tersumbat dengan memperbaiki kesehatan sel di dekatnya. Jeruk mengandung hesperidin (8) dalam jumlah yang cukup, sehingga konsumsi satu gelas jus jeruk segar memastikan risiko serangan jantung lebih rendah (9).

9. Mengobati Anemia:

Anemia adalah suatu kondisi yang umumnya terjadi karena sel darah merah yang tidak cukup dalam hemoglobin. Kekurangan zat besi adalah alasan utama dibalik situasi ini. Jus jeruk menyediakan sejumlah vitamin C yang baik yang mendorong penyerapan zat besi ke dalam aliran darah. Itulah sebabnya kebanyakan dokter menyarankan pasien anemia untuk mengkonsumsi jeruk atau jusnya secara teratur (10).

10. Membuat Kulit Cantik & Muda Tampak:

Sifat antioksidan jus jeruk membuat kulit segar, cantik dan tampak muda dengan mencegah efek penuaan (11). Selain itu, antioksidan dengan kombinasi vitamin C melindungi sel kulit agar tidak terkena radikal bebas. Dengan demikian, mengonsumsi satu porsi jus jeruk setiap hari adalah cara terbaik untuk menjaga kesegaran dan daya tarik kulit untuk waktu yang lama. Jus jeruk untuk kulit adalah berkah tanpa menyamar sama sekali!